Thursday 20 October 2011

Deklarasi Setapak' - 29 Julai 1967 Jamuan Makan Malam Tahunan Pertama DAP.




  • Perwakilan DAP secara asasnya bersetuju.


    DAP berpegang kuat kapada ideologio satu negara Malaysia yang bebas, demokratik dan berfahaman sosialis, berdasarkan prinsip-prinsip keadilan kaum serta kesaksamaan sosial ekonomi berasaskan institusi demokrasi berperlimen.

    DAP menerima pengunaan bahasa Melayu dan mengakui statusnya sebagai bahasa rasmi tetapi turut menekankan kebebasan pengunaan bahasa lain dalam masyarakat, ia mendesak agar bahasa Cina, Tamil dan Inggeris turut diberi peranan dalam pentadbiran, pendidikan, dan media massa.

    DAP memperjuangkan persamaan hak dan mengkritik pengeksplotasian keatas tenaga manusia berdasarkan kaum, ekonomi, sosial, dan kawasan bandar dengan luar bandar.

    Sahingga hari ini DAP masih berpegang kapada Deklarasi Setapak 1967.

    Hari ini ahli DAP dan Keadilan menguasai didalam Majlis Peguam Malaysia, yang pertikaikan perlembagaan Persekutuan.

    * KEDUDUKAN ISTIMEWA RAJA-RAJA
    * KEDUDUKAN ORANG MELAYU
    * KEDUDUKAN AGAMA ISLAM.

    PKR KEDAH DENGAN KERJASAMA Institute For Democracy & Economic Affairs ( IDEAS) & Frederic Naumann Foundation. Mengadakan penerangan mengenai Undang-undang pada Julai 2010.

    * Keritikan Terhadap Perlembagaan Persekutuan & Didakwa tidak sesuai digunakan pada masa kini.

    * Tidak Keseragaman Antara Kerjaan Persekutuan & Negeri

    * Gesaan Guna Hak Sebagai Rakyat Untuk Pinda Perlembagaan.

    Dalam pakatan Pembangkang PAS banyak pekara tertingal dalam pakatan tersebut diantara DAP dan PKR, dalam hal ini seharusnya orang melayu terutama dari Pas mesti memikirkan kedudukan orang melayu masa kini dan akan datang, adakah Melayu masih mampu menerajui negara ini seandainya orang Melayu berpecah belah.

No comments:

Post a Comment